آشنایی با انواع چسب صنعتی

چسب صنعتی

امروزه انواع مختلفی از چسب های صنعتی در بازار وجود دارد که در صنایع مختلف در ساخت و سازها و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع چسب صنعتی و ویژگی ها و کاربردهای شان بپردازیم.

چسب صنعتی چیست؟

به طور کلی چسب ها موادی هستند که برای اتصال یک سطح به سطح دیگر و ایجاد مقاومت استفاده می شوند.

اصطلاح چسب‌ صنعتی به آن دسته از چسب هایی اطلاق می‌ شود که قدرت نگه‌داری فوق‌العاده را برای کاربردهای سخت و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی، دما و فشار شدید و سایر شرایطی که ممکن است در محیط‌ های کاری صنعتی با آن مواجه شوید، ایجاد می‌ کنند. چسب های صنعتی شامل چسب ها، اپوکسی ها، فرمول های تک جزئی و سایر ترکیبات تخصصی می باشد.

چندین نوع چسب صنعتی کارآمد و مؤثر در بازار وجود دارد که برای صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می شود.

انواع مختلفی از چسب ها وجود دارد، اما همه چسب ها به شکل یکسان ساخته نمی شوند. چسب ها بر اساس ترکیب یا خواص آن ها طبقه بندی می شوند.

قبل از خرید چسب ، مهم است که انواع چسب، طبقه بندی آنها بر اساس خواص و ترکیب، مکانیسم های سخت شدن و رایج ترین کاربرد آن ها را بدانید.

انواع مختلف چسب صنعتی

رایج ترین انواع چسب های صنعتی عبارتند از:

رزین

چسب رزین نوعی پلیمر است که به صورت مصنوعی ساخته می شود. رزین ها می توانند ترموپلاستیک یا ترموست باشند.

چسب های ترموپلاستیک مانند پلی وینیل استات (PVA)، سیانواکریلات یا سوپرچسب، رزین های سیلیکونی و پلی آمیدها به عنوان چسب های صنعتی استفاده می شوند. این رزین ها در برابر روغن مقاوم هستند، اما در برابر گرما و آب مقاومت ضعیفی از خود نشان می دهند. این نوع چسب صنعتی می تواند بیشتر مواد مانند چوب، سرامیک، فلز و لمینت ها را بچسباند.

برخی از رایج ترین انواع چسب های صنعتی ترموست رزین های اپوکسی، پلی اورتان ها و رزین های فنلی هستند. این چسب ها ساختاری با کارایی بالا دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی بسیار بالایی است، به ویژه آنهایی که در دماهای بسیار بالا خشک می شوند.

 اکریلیک

چسب های اکریلیک بر خلاف انواع دیگر چسب ها به مدتی زمان برای سفت شدن و خشک شدن نیاز دارند. چسب های اکریلیک از یک مکانیسم رادیکال استفاده می کنند و از دو جز مجزا تشکیل می شوند. این دو جز با هم مخلوط می شوند و خاصیت اتصال را ایجاد می کنند. چسب های اکریلیک را می توانید در دو نوع حلال و امولسیون پیدا کنید که هر دو در ساخت و ساز استفاده می شوند.

اپوکسی

این چسب صنعتی به طور گسترده در صنایع خاصی مانند صنایع خودروسازی و هواپیما استفاده می شود. چسب اپوکسی می تواند به سرعت عمل کند و سطوح بتنی را نیز چسباند. از چسب های اپوکسی در ساخت تخته سه لا نیز استفاده می شود.

چسب ذوب داغ یا چسب داغ

هنگامی که از چسب های ذوب داغ صحبت می کنیم، به نوع خاصی از مواد ترموپلاستیک اشاره می کنیم. این مواد با افزایش دما حالت خود را تغییر می دهند.

چسب های ذوب داغ به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که هر زمان که بخواهد با استفاده از سرما یا گرما آنها را سفت و نرم کند. چسب های ذوب داغ کیفیت اتصال عالی دارند و پس از گرم شدن می توانند بسیار سریع به مواد بچسبند. یکی از بزرگترین مزیت های چسب های ذوب داغ این است که اگر کاربر در حین ساخت اشتباهی مرتکب شود، چسب به راحتی قابل اصلاح و استفاده مجدد است.

چسب های ذوب داغ حالت جامد خود را در دمای اتاق حفظ می کنند و فقط در حالت مایع استفاده می شوند که برای این کار لازم است بین 110 تا 170 درجه سانتی گراد باشد.

اسپری تماسی

چسب اسپری تماسی به مصرف‌کنندگان این امکان را می دهد که اقلام مختلف را هم به صورت موقت و یا دائم بچسبانند. این نوع از چسب صنعتی روی سطوح ناهموار و متخلخل نیز استفاده می شود. اسپری های تماسی ضد آب و شفاف و انعطاف پذیر هستند. آنها دوستدار محیط زیست هستند زیرا حاوی مواد کلردار نیستند.

بی هوازی

چسب های صنعتی بی‌ هوازی می‌ توانند بدون استفاده از اکسیژن یا هوا ببندند و برای استفاده در مواقعی که نیاز به ایجاد مهر و موم محکم بدون استفاده از گرما، اکسیژن یا حتی نور دارید، عالی هستند. این نوع چسب می تواند انواع مختلفی از مواد مانند کاغذ، سنگ تراشی، پلاستیک، چوب، لاستیک، شیشه، پارچه، سرامیک و الاستومرها را به یکدیگر متصل کند.

رسانا

چسب صنعتی رسانا در ساخت و سازها و صنایعی که نیاز به جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیکی یا تداخل رادیویی و الکترومغناطیسی در مواقع ناخواسته دارند، استفاده می شود . چسب های رسانا می توانند اتلاف گرما را بهبود بخشند زیرا لایه های رسانای حرارتی بین محصولات و اجزا تشکیل می دهند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما