آشنایی با چسب اپوکسی و کاربردهای آن

چسب اپوکسی

اگر به دنبال چسبی با دوام و استحکام بالا هستید، چسب اپوکسی یا رزین های اپوکسی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد و یا اگر در حوزه ساخت و ساز و صنعت تجربه داشته باشید، قطعاً می دانید که چسب های رزین جزء چسب های پرکاربرد می باشند که باعث اتصالات بتن به بتن و سازه های ساختمانی می شوند و در نتیجه وجود آنها لازم و ضروری است.

در این مقاله از دیجی چسب به معرفی این نوع چسب، موارد استفاده و مزایای آن می پردازیم و تصمیم گرفتیم که در مورد کاربرد چسب اپوکسی توضیح داده و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

چسب اپوکسی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به کاربرد این چسب ها صحبت کنیم، اول باید تعریف دقیق و مشخصی از آن‌ ها داشته باشیم. چسب اپوکسی چسب دو جزئی از سخت کننده و رزین می باشد؛ در واقع فرایند پخت این چسب ها را زمانی آغاز می‌ کنند که می خواهند رزین را با کاتالیزور ترکیب کنند. این چسب برای تعمیرات بتنی، اتصال بتن به بتن، سنگ و فولاد می باشد. نام دیگر چسب اپوکسی چسب مهندسی یا چسب ساختاری هم هست که مواد تشکیل دهنده آن اکریلیک، سیانواکریلات، پلی اورتان و دیگر مواد شیمیایی است.

چسب اپوکسی نوعی چسب قوی است که می تواند چسبندگی و پیوند بسیار بادوامی ایجاد کند.  اپوکسی کاربرد زیادی دارد و در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود. علاوه بر نگه داشتن دو جسم در کنار هم، از چسب های اپوکسی می توان برای پرکردن ترک های مواد خاص نیز استفاده کرد. یکی از دلایلی که اپوکسی را همه کاره می کند، توانایی چسبیدن به طیف گسترده ای از مواد است. این چسب ها می توانند در عرض چند دقیقه بچسبند و خشک شوند. این ویژگی کمک می کند تا در صورت وجود محدودیت زمانی، آن ها را به یک راه حل عالی تبدیل کنید.

رزین های اپوکسی با داشتن یک سخت کننده و رزین در نسبت اختلاط صحیح، پیوندهای قوی و کششی بالا ایجاد می کنند.  این پیوندها بسیار پایدار هستند و با اثرات مکانیکی یا حرارتی قابل تغییر نیستند. یکی دیگر از کاربرد چسب اپوکسی برای اتصال بتن در خارج یا داخل یک سازه است که باعث می شود از لحاظ مکانیکی استحکامشان افزایش یابد و به خاطر قدرت چسبندگی بسیار زیادی که دارد، بتن های جدید و قدیم را به یکدیگر می چسباند و محکم کنار هم نگه می دارد. قابلیت اتصال آن به مصالح ساختمانی بسیار بالاست. زمانی که سفت و سخت می شود و قدرت چسبندگی آن به حداکثر می رسد، دچار جمع شدگی نخواهد شد و در نتیجه به خاطر خشک شدن سریع، پایداری شیمیایی آن عالی است و خاصیتش به راحتی از بین نمی رود و قدرت بسیار بالایی هم دارد. به خاطر همین همیشه اولین گزینه و انتخاب در حوزه های مهندسی، ساخت و ساز و صنعت می باشد.

شما عزیزان می توانید برای خرید چسب یا کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

چسب های اپوکسی دو جزئی

چسب اپوکسی مخلوطی مصنوعی از یک رزین یا پلیمر اپوکسی و یک سخت‌ کننده یا هاردنر است که برای چسباندن یا اتصال سطوح مختلف یکسان یا مختلف به یکدیگر استفاده می شود.

قبل از اینکه بتوانید از رزین های اپوکسی استفاده کنید، باید  دو جزء این چسب را به نسبت 1:1 مخلوط کنید تا یک پیوند قوی ایجاد شود. بسته به مارک اپوکسی که خریداری می کنید، این کار را می توان در یک سرنگ  یا روی سینی یا سطح بادوام انجام دهید. زمانی که این دو جزء را با هم مخلوط کردید، زمان کار شما شروع می شود. زمان کار زمانی است که باید چسب خود را بمالید و سطوح خود را قبل از سفت شدن چسب و دائمی شدن چسب تنظیم کنید. بسته به انتخاب چسب و سایر شرایط محیطی مانند گرما و رطوبت، این زمان کار می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت متفاوت باشد.

چسب اپوکسی برای چه مواردی کاربرد دارد و استفاده می شود؟

کاربرد چسب اپوکسی بستگی به این دارد که شما می خواهید در کجا آن را استفاده کنید؛ اما به طور کل موارد استفاده آن شامل گزینه های زیر است:

  • کاشت میلگرد
  • پیچ کردن در انواع و اقسام بطن ها
  • پرکننده فضای خالی
  • حفره های سطحی یا آب بندی بتن
  • مناسب برای زیرسازی و مقاوم کردن سطوح مختلف

امروزه برای هر کاربرد قابل تصور، نوع متفاوتی از چسب وجود دارد. چسب اپوکسی را می توان تقریباً در هر جایی از تولید گرفته تا صنایع دریایی و خودروسازی و حتی بنایی استفاده کرد.

رزین اپوکسی با قابلیت انعطاف پذیری قابل توجه خود در محصولات مختلف از قطعات الکترونیکی و تجهیزات پزشکی گرفته تا تلسکوپ ها و سیستم های هشدار موشک استفاده می شود.

از آنجایی که اپوکسی پس از خشک شدن بسیار سخت و ضد آب است، می توان از آن به عنوان پرکننده اجسام چوبی یا فلزی استفاده کرد.  اپوکسی را می توان در یک ترک پخش کرد و سفت می شود و ترک را پر می کند.  اغلب به عنوان پرکننده در کارهای لوله کشی استفاده می شود.  با این حال، حتماً چسب اپوکسی مخصوص نوع فلزی را که می‌خواهید تعمیر کنید، خریداری کنید.

اپوکسی به عنوان پرکننده برای تعمیر چوب‌ های پوسیده مفید است.

از آنجایی که رزین اپوکسی را می توان بر روی سطوح بسیار متنوعی استفاده کرد و انواع مختلف سطوح را با موفقیت به یکدیگر چسباند، در ساخت جواهرات نیز کاربردی است.

مزایای رزین های اپوکسی:

اگر بخواهیم در کنار کاربرد چسب اپوکسی، در مورد مزایایش با شما صحبت کنیم، باید بدانید که موارد زیادی هستند که می‌ توان به آن اشاره کرد؛ اما مهم ترین مزایای آن شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش حجم بعد از خشک شدن
  • جلوگیری از انتشار گاز در زمان خشک شدن
  • سازگاری با مواد مختلف
  • قدرت چسبندگی زیاد به مواد متفاوت و بزرگتر
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش
  • مقاومت شیمیایی زیاد
  • عایق بودن برای کابل های الکتریکی
  • دارای قابلیت سوراخکاری، سمباده زنی، سنگ زنی و تراشکاری
  • جلوگیری از هرگونه آسیب در محل استفاده بین فلزاتی که با یکدیگر شباهت ندارند
  • جذب کردن شوک و ارتعاش در محلی که مورد استفاده قرار می گیرند
  • عملکرد سریع تر از بست های مکانیکی
  • قیمت ارزان نسبت به دیگر چسب ها

موارد دیگری که می توانیم به آنها بپردازیم به صورت زیر می باشند:

استحکام: ساختار پلیمری اپوکسی ها پیوند قوی و قابل توجهی ایجاد می کند که ضد آب است و قادر به مقاومت در برابر دماهای بالا است.

سازگاری: اپوکسی می تواند برای چسباندن طیف وسیعی از مواد مختلف کار کند در حالی که سایر چسب های رایج در استفاده از آنها محدودتر هستند.  به عنوان مثال، چسب های پلی وینیل استات به سطوح متخلخل نیاز دارند در حالی که رزین های اپوکسی انعطاف پذیری بیشتری دارند.

سرعت: زمان پخت برای اپوکسی‌ها متفاوت است، اما برای برخی از آن‌هایی که سریع عمل می‌کنند، ممکن است کمتر از یک ساعت باشد (زمانی که تقریباً 60 درصد قدرت نهایی و کاملاً پخته شده است).

انواع چسب اپوکسی

این چسب ها در انواع و اقسام مختلف وجود دارد که مهمترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

کاربرد چسب اپوکسی فلز این است که  برای جاهایی استفاده می شوند که قرار است روی اشیای فلزی، پروسه چسبیدن صورت بگیرد. همه آنها دو جزئی هستند که برای چسباندن مس، آهن و آلومینیوم روی استیل، برنج و تیتانیوم هم مورد استفاده قرار می گیرند و هر گونه سوراخی را تعمیر می کنند.

انواع چسب اپوکسی

فایبرگلاس

این چسب ها از دو جزء سخت کننده و پوکسی تشکیل شده‌اند که مقاومت آنها در برابر حرارت و مکانیک به خاطر فایبرگلاس بالاست و در صنعت و ساخت و ساز هم خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب اپوکسی سنگ

این چسب ها هم هیچگونه حلالی داخل خود ندارند. در برابر دما و رطوبت مقاومت بالایی دارند و چسبندگی آن ها بسیار بالاست و دچار خوردگی و افتادگی نمی شوند.

مشکلات رایج برای رزین های اپوکسی

چسب اپوکسی معمولاً به خوبی خود را حفظ می کند و بسیار قوی است.  تنها مشکل واقعی که می بینید این است که روی مواد اشتباهی اعمال شده باشد یا قبل از اینکه فرصتی برای چسباندن درست دو جسمی که با آن کار می کردید، سفت شده باشد.

بخارهای اپوکسی خطرناک هستند و باید استفاده از آن را به فضاهایی با تهویه مناسب محدود کنید.  همچنین بسیاری از اپوکسی ها هنگام اعمال بر روی سطوح خشک در هوا بهترین عملکرد را دارند.

کلام آخر

چسب اپوکسی یکی از به صرفه ترین چسب ها از لحاظ اقتصادی و مقاوم ترین ها در برابر خوردگی و فرسایش می باشد. مهمتر از همه این که قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد؛ البته کاربرد چسب اپوکسی به شرطی اتفاق می‌ افتد که شما از یک منبع معتبر مانند دیجی چسب که انواع اقسام این چسب ها را در اختیارتان قرار می‌ دهد، خریداری کنید تا از کیفیت محصول رضایت کافی را به دست بیاورید‌.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما