انواع بتن الیافی چیست؟

انواع بتن الیافی

بتن الیافی یا بتن تقویت شده با الیاف، نوعی مصالح ساختمانی است، که حاوی انواع مختلفی از الیاف‌های کوچک است. قرار دادن الیاف در بتن مزایایی از جمله افزایش یکپارچگی ساختاری پروژه، کاهش احتمال ترک خوردگی و نفوذ آب به بتن را به ارمغان می‌آورد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی بتن الیافی و انواع مختلف آن بپردازیم.

شما عزیزان می توانید برای خرید چسب بتن ضد آب یا کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بتن تقویت شده با الیاف

در بسیاری از پروژه‌های طراحی بتن از بتن الیافی استفاده می‌‌شود. بتن الیافی یا بتن تقویت شده با الیاف (FRC) حاوی مواد الیافی است که یکپارچگی ساختاری بتن را افزایش می‌دهند.

انواع مختلفی از الیاف بتن وجود دارند که به بتن اضافه می‌شوند. بسته به نوع الیاف استفاده شده، بتن‌های الیافی تنوع بسیار زیادی دارند، که هرکدام خواص، مزایا و معایب متفاوتی دارند.

انواع بتن الیافی

انواع مختلف بتن الیافی

همانطور که گفته شد بسته به نوع الیاف بتنی، انواع مختلفی از بتن الیافی وجود دارد. انواع بتن الیافی عبارتند از:

بتن تقویت شده با الیاف شیشه (GFRC)

در این نوع بتن الیافی از الیاف‌های شیشه‌ای کوچک استفاده می‌شود. بتن تقویت شده با الیاف شیشه در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد.

این نوع بتن از مخلوط کردن سیمان، آب، ماسه و الیاف شیشه ساخته می‌شود. الیاف شیشه‌ای مورداستفاده باید در برابر قلیا مقاوم باشد.

مزیت اصلی بتن تقویت شده با الیاف شیشه، وزن سبک با وجود استحکام بالا است.

بتن تقویت شده با الیاف شیشه بهترین گزینه برای استفاده در پانل‌های دیواری و فضای اطراف شومینه است.

از معایب استفاده از بتن الیافی شیشه  به پرهزینه بودن آن می‌توان اشاره کرد. بتن تقویت شده با الیاف بتن گران تر از بتن معمولی است. علاوه ‌بر این این نوع بتن را از قبل باید بسازید که می‌تواند زمان‌بر باشد.

بتن الیافی پلاستیک

نوع تقویت شده بتن با الیاف پلاستیک مانند بتن تقویت شده با شیشه بسیار سبک وزن است بنابراین برخی از کاربردهای مشابه آن را دارد.  خواص الیاف پلاستیک به صنعت ساختمان سازی بسیار کمک می‌کند، به ویژه به دلیل سطح انعطاف‌پذیری بالای آن. وجود الیاف پلاستیک به کاهش یا جلوگیری از هر گونه ترک در بتن کمک می‌کند.

نوع الیاف پلاستیکی که در این نوع بتن استفاده می‌شود باید نایلون یا پلی پروپیلن باشد.

مزایای بتن الیافی پلاستیکی مقاومت بالا در برابر دماهای بسیار پایین و مقاومت در برابر سایش است.

بتن تقویت شده با الیاف پلاستیک به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر یخ ‌زدگی انتخاب مناسبی است.

معایب بتن الیافی پلاستیک این است که پلاستیک دارای خواصی است که کاملاً نرم است، بنابراین از مقاومت برابر با سایر انواع بتن الیافی برخوردار نیست.  همچنین نقطه ذوب پایینی دارد و  برای کوره‌ها یا محیط‌های صنعتی مناسب نیست.

بتن الیافی کربن

این بتن الیافی از قطعات کوچک الیاف کربن برای پرکردن بتن استفاده می‌کند. الیاف کربن را با پیوند دادن اتم‌های کربن به یکدیگر تولید می‌کنند.

از خواص بتن تقویت شده با کربن می‌توان به وزن کم، استحکام بالا و مقاومت شیمیایی اشاره کرد.

بتن الیافی کربن دوام و طول عمر بالایی دارد. مقاومت شیمیایی و عدم خوردگی این نوع از بتن تقویت شده را برای محیط‌های صنعتی از جمله مواردی که اسیدیته بالایی دارند مناسب می‌کند. بتن تقویت شده با الیاف کربن در برابر نمک نیز مقاومت بالایی دارد بنابراین از آسیب‌های آب دریا نیز جلوگیری می‌کند.

معایب بتن تقویت شده با الیاف کربن د قیمت بالای آن است. اگر نگران هزینه‌های پروژه خود هستید این نوع بتن انتخاب خوبی نیست. علاوه بر این دست زدن به الیاف کربن نیز می‌تواند در طول ساخت و ساز مشکل ساز باشد زیرا الکتریسیته را هدایت می‌کند.

بتن الیافی فولاد

این نوع بتن برای ایجاد دوام و مقاومت در برابر ترک خوردگی استفاده می‌شود.

فولاد ماده‌ای قابل اعتماد و محکم است. استفاده از الیاف فولاد در پروژه‌هایی که از بتن الیافی استفاده می‌کنند بسیار رایج است.

مزایای بتن تقویت شده با الیاف فولاد دوام بالا و ایجاد یکپارچگی ساختاری قابل توجه است.

بتن الیافی فولاد یکی از انواع بتن الیافی است که در برابر دمای انجماد مقاومت می‌کند در نتیجه می‌تواند در شرایط آب و هوایی سرد کاربرد داشته باشد.  همچنین دارای نقطه ذوب بالایی است و می‌تواند یکپارچگی ساختار خود را در دماهای بسیار بالا حفظ کند.

از معایب بتن تقویت شده با الیاف فولاد می‌توان به گران‌تر بودن آن و خوردگی در برابر شرایط آب و هوایی یا مواد شیمیایی اشاره کرد.

 

در بعضی موارد نیز ترکیبی از  الیاف‌ها در بتن برای دستیابی به مناسب‌ترین نوع بتن الیافی استفاده می‌شود. وزن سبک شیشه ممکن است مطلوب باشد، اما پروژه‌های خاص ممکن است به درجه بالایی از استحکام نیز نیاز داشته باشند. در این مورد، استفاده از ترکیبی از الیاف شیشه و فولاد گزینه مناسبی است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما