انواع ضد یخ بتن

انواع ضد یخ بتن

ضد یخ بتن یکی از افزودنی های شیمیایی پرکاربرد بتن است، که در صنعت بتن استفاده می شود. این محصول نیز مانند سایر مواد انواع مختلفی دارد و در شکل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. ضد یخ بتن مایع و ضد یخ بتن پودری انواع مختلف ضد یخ بتن هستند.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی مختصر ضد یخ بتن و کاربردهای آن بپردازیم. سپس انواع مختلف ضد یخ بتن را مورد بررسی قرار دهیم.

ضد یخ بتن چیست؟ 

عملیات بتن ریزی در سرمل یکی از چالش هایی است، که همیشه در صنعت بتن و ساخت و ساز سازه های بتنی وجود داشته است. بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد باید به جای متوفق شدن با استفاده از تمهیداتی مانند استفاده از ضد یخ بتن انجام شود، تا در ادامه مشکلی پیش نیاید.

اگر در شرایط آب و هوای سرد مشغول بتن ریزی هستید، حتماً باید از یکی از انواع ضدیخ بتن استفاده کنید. یکی از اجزای اصلی در ترکیب بتن آب است، که در صورت عدم استفاده از ضد یخ بتن یخ می زند و باعث یخ زدگی بتن می شود .

به طور کلی ضد یخ بتن سرعت فرآیند هیدراسیون را افزایش می دهد. در نتیجه سرعت و حجم گرمای تولید شده در بتن افزایش می یابد. به این ترتیب دمای بتن بالاتر می رود و از احتمال یخ زدن بتن در سرما جلوگیری می شود.

ضدیخ بتن، از بتن در دماهای پایین و زیر صفر در برابر یخ زدگی محافظت می کند. علاوه بر این، باعث ایجاد مقاومت زودهنگام،گیرش سریع تر و گیرایی بیشتر در بتن می شود.

ضد یخ بتن در کجا کاربرد دارد؟

استفاده از انواع ضد یخ بتن در مناطق سرد و یخبندان، کاربرد زیادی دارد.

در شرایط آب و هوایی سرد، سرعت گیرش بتن کاهش می یابد و خطر یخ زدگی افزایش می یابد. افزودن مقداری مناسب از ضدیخ بتن، با افزایش غلظت یون کلسیم کمک می کنند تا بتن در زمان مناسب به گیرش و سختی مطلوب برسد.

در زمستان و زمان هایی که افت سریع دمای محیط پیش بینی می شود، نیز استفاده از ضدیخ بتن کاربرد دارد.

بررسی انواع ضد یخ بتن

ضدیخ بتن در دو نوع ضد یخ بتن مایع و ضد یخ بتن پودری تولید و عرضه می شود.

ضد یخ بتن مایع

یکی از انواع ضد یخ بتن که برای جلوگیری از یخ زدن بتن بسیار استفاده می شود. شکل ظاهری ضد یخ بتن به صورت مایع و به رنگ کهربایی است.

این نوع ضد یخ بر پایه نیترات و از  نیتریت سدیم و کلسیم ساخته می شود و در ترکیب آن کلر وجود ندارد. همین ویژگی از آسیب رسیدن به بتن جلوگیری می کند. به همین دلیل ضد یخ بتن مایع را می توان در تمامی بتن ها به ویژه بتن های مسلح یا بتن های آرمه استفاده نمود. به ضد یخ بتن مایع، ضد یخ بتن بدون کلراید نیز گفته می شود. این نوع از ضد یخ بتن پرکاربرد ترین نوع ضد یخ بتن است.

ضد یخ مایع فرآیند گیرش بتن را که به طور معمول حدود ۱۲ ساعت طول می کشد را به ۳ الی ۵ ساعت کاهش می دهد. این نوع ضد یخ از ترک خوردگی و کاهش مقاومت بتن نیز جلوگیری می کند.

ضد یخ بتن پودری

یکی دیگر از انواع ضد یخ بتن، ضد یخ بتن پودری است. ضد یخ بتن پودری از نمک های مختلف معدنی و کلسیم کلراید ساخته می شود.

این نوع از ضد یخ بتن کارکردی مشابه نوع مایع آن دارد ولی به دلیل وجود یون کلر در ساختار آن، استفاده از این نوع ضد یخ برای بتن های مسلح یا آرمه توصیه نمی شود. زیرا یون کلر با حمله به فولاد تقویت شده، باعث خوردگی آن می شود و در بتن نیز آسیب دیدگی هایی را ایجاد می کند.

بنابراین، ضد یخ بتن مایع برای استفاده در بتن های غیر مسلح و بتن های از پیش ساخته مناسب تر است.

استفاده از ضد یخ بتن پودری به دلیل وجود نمک های معدنی در ساختار آن، نقطه انجماد آب موجود در بتن را کاهش می دهد. در نتیجه حتی اگر هوا بسیار سرد باشد و گرمای تولید شده در واکنش هیدراسیون کافی نباشد، فرآیند یخ زدن بتن همچنان انجام نخواهد شد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما