تفاوت چسب سیلیکون خنثی و اسیدی

چسب سیلیکون اسیدی

چسب های سیلیکون تاثیر بسیار مهمی در ساخت و ساز امروزی پیدا کرده اند. در صنایع هم خیلی زیاد از آن ها استفاده می‌ شود و در واقع می‌ توان بعنوان یک ابزار مهم از ان نوع چسب یاد کرد. کاربردشان بسیار متنوع است، مقاومت خوبی در برابر عوامل جوی دارند، به خاطر همین در شرایط محیطی مختلف از آن ها کمک می‌ گیرند، اما اگر بخواهید بدانید که تفاوت چسب سیلیکون اسیدی و خنثی چیست و چگونه می توانید آن ها را در شرایط مختلف به کار بگیرید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و با تعاریفِ این دو چسب به صورت مجزا و تفاوت آن ها آشنا شوید. شما می توانید برای سفارش چسب درزگیر ضد آب به لینک آن مراجعه فرمایید.

چسب سیلیکون خنثی

چسب سیلیکون اسیدی   (Acetoxy) چیست؟

چسب سیلیکون اسیدی که به آن درزگیر اسیدی هم گفته می شود، به چسب آکواریوم هم شهرت دارد. احتمالا خیلی از شما نام این چسب ها را شنیده اید؛ یعنی می توانید به جای اصطلاح سیلیکون اسیدی از آکواریوم هم استفاده کنید. معمولا از این چسب ها برای کارهای عمومی و معمولی استفاده می شود؛ اما شاید در بعضی از مواقع به عنوان یک چسب تخصصی هم مورد استفاده قرار بگیرند که البته در موارد تخصصی باید از یک فرد متخصص و حرفه ای هم کمک بگیرید تا ببینید آیا جایی که قرار است از این چسب استفاده کنید؛ مناسب چسب سیلیکون اسیدی هست یا خیر؛ تا خیال تان راحت باشد که کارتان را درست انجام داده اید.

این چسب ها گاهی اوقات به صرفه ترین چسب هایی هستند که می توانید با استفاده از آن ها کار خود را راه بیندازید. به طور مثال اگر می خواهید آکواریوم درست کنید یا اگر می خواهید در فصل سرد زمستان پنجره ها را درزگیری کنید، یا برای کار های تزییناتی و دکوراتیو به چسب نیاز دارید، می توانید از چسب سیلیکون اسیدی(Acid silicone adhesive) و یا همان چسب آکواریوم استفاده کنید‌. البته کاربرد های دیگری هم برای این چسب ها وجود دارد که می توان به ساخت کابینت آشپزخانه، استفاده به عنوان درزگیر در صنایع مختلف و خودروسازی ها اشاره کرد‌.

این چسب های سیلیکون اسیدی بوی تندی دارند؛ اگر هم از برند باکیفیت استفاده کنید، این بو به راحتی از بین می رود.

خشک شدن چسب اسیدی

وقتی که چسب سیلیکونی اسیدی شروع به خشک شدن می کند، ماده ای به نام استیک اسید آزاد خواهد شد و باعث پخش بویی تند مانند سرکه می شود؛ البته نگران نباشید، زیرا بعد از این که خشک می شوند به تدریج میزان این بوی تند در آن ها کاسته خواهد شد.

چسب سیلیکون خنثی (Neutral)

این چسب ها که به آنها نوترال یا خنثی نیز گفته می شود، تفاوت زیادی با چسب سیلیکون اسیدی دارند که این تفاوت ها به خاطر نوع عملکرد، مواد تشکیل دهنده، جنس ساخته شده و کیفیت آن ها است. تفاوت چسب سیلیکون خنثی با دیگر چسب ها این است که نسبت به چسب های دیگر قدرت چسبندگی بیشتری دارند. دوام و پایداری آنها بالاتر است، خیلی خوب در برابر اشعات فرابنفش از خود محافظت می کنند و خاصیتش از بین نمی رود، خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارد و برای بسیاری از کارها مناسب است. مثلاً می توان برای کار هایی مانند آب بندی کرتین وال، آب بندی اسپایدر و چسباندن فلاشینگ اشاره کرد. البته کاربرد این چسب ها بسیار وسیع و متنوع است؛ اما در این قسمت فقط به چند مورد از مهمترین ها اشاره کردیم.

چسب سیلیکونی خنثی به گونه ای کار می کند که اگر روی سطح باشد، هیچ اثر مخربی ندارد و هیچگونه ماده حلال یا روغنی روی سطح تولید نمی کند و در نتیجه آب بندی و چسبندگی کاملا قوی و مناسبی دارد. مقاومت آن ها هم در برابر اشعه فرابنفش بسیار زیاد است.

خشک شدن چسب سیلیکونی خنثی

در ساخت چسب های خنثی از الکل استفاده می کنند و هنگام خشک شدن هم ماده ای غیر اسیدی ساطع خواهد شد که برخلاف چسب های اسیدی بوی تندی هم ندارند و در واقع؛ اغلب چسب ‌های خنثی تقریباً بدون بو هستند.

کلام آخر

حال که متوجه تفاوت چسب سیلیکونی اسیدی و خنثی شده اید، باید بدانید که این دو چسب در بعضی از موارد کاربرد های مشابهی دارند و بهتر است اطلاعات داشته باشید که برای چه کارهایی باید از کدام یک کمک بگیرید که سایت دیجی چسب بهترین ها را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از بالاترین کیفیت های چسب های سیلیکونی استفاده کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما