روش استفاده از ضد یخ در بتن

استفاده از ضد یخ در بتن

روش استفاده از ضد یخ در بتن تاثیر بسیار زیادی در کیفیت کار دارد. اما باید مطابق با استانداردهای حاکم بر این امر صورت بگیرد. ضد یخ بتن در هوای سرد مانع از هیدراسیون سیمان و در نتیجه توقف کار می‌ شود. اما به شرط آن که به شکل درستی مورد استفاده قرار بگیرد. ضد یخ باید به شکلی با سیمان ترکیب شود که در آن گیرش ایجاد کند. زیرا در هوای سرد سیمان می تواند با آب واکنش دهد و در نتیجه عدم گیرش در مخلوط سیمان ایجاد می شود.

در چنین مواقعی بهترین و مناسبترین چاره، استفاده از ضد یخ بتن است. در هوای سرد لایه رویی و گوشه بتن به دلیل یخ زدگی دچار عدم گیرش می شود. در نتیجه آن قسمت بتن ترک خورده و از هم متلاشی می گردد. برای اطلاع از نحوه صحیح استفاده از ضد یخ بتن و پیشگیری از بروز مشکلات نام برده پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای مطالب در دیجی چسب همراه ما باشید.

روش صحیح استفاده از ضد یخ بتن در  بتن به چه شکل است؟

ضد یخ بتن به شکل مایع یا پودر در بازار موجود است که در هر دو حالت قابلیت حل شدن در آب را دارد. استفاده از ضد یخ بتن همانطور که از عنوان آن مشخص است برای جلوگیری از یخ زدن بتن Concrete در فصل سرما و زمستان کاربرد دارد. برای آن که از ضد یخ بتن بهترین استفاده شود، مهمترین پیش نیاز، استفاده صحیح از آن است.

در غیر این صورت نتیجه کار آنچنان که انتظار می‌رود نخواهد بود. برای افزایش کارایی و دریافت نتیجه مطلوب از استفاده ضد یخ بتن باید در اولین اقدام مایع یا پودر حلال در آب آن را به مصالح بتن اضافه کرد یا آنکه آن را با آب مخلوط سیمانی قاطی کرد و سپس به بتن اضافه نمود. لازم است که ضد یخ بتن به طور کامل و یکنواخت با بتن ترکیب شود. در غیر این صورت ممکن است برخی از قسمت‌های بتن در مجاورت هوای سرد خیلی زود سفت شود. به این ترتیب آنچنان که باید ضد یخ بتن تاثیری در کار نخواهد داشت.

البته تولید کنندگان اخیراً ضد یخ های بتن که حاوی ترکیبات روان ساز بتن هستند را برای مرتفع ساختن مشکل فوق روانه بازار کرده‌اند. روان کننده های بتن منجر به کاهش آب مصرفی بتن و افزایش اسلامپ آن می شود. از آنجایی که بتن کم آب دوام و مقاومت بیشتری دارد، بیش از بیش مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته است.

روش صحیح استفاده از ضد یخ بتن در بتن به چه شکل است؟

میزان مصرف ضد یخ بتن در ملات

یکی از مهمترین نکات برای استفاده درست ضد یخ بتن میزان مصرف آن است. به عبارت دیگر درصد مصرف ضد یخ در ملات بسیار مهم بوده و کم یا زیاد بودن آن تاثیر منفی بر کیفیت کار می گذارد. به نحوی که استفاده زیاد از استاندارد منجر به ایجاد گیرش آنی در سیمان می شود و همچنین استفاده کمتر از استاندارد نیز طرح اختلاط بتن را تغییر می‌ دهد.

به طور کلی تولید کنندگان ضد یخ بتن میزان مصرف آن را به مصرف کننده اطلاع می دهند و به صورت برچسب و در قالب جدول شرایط نتایج را شرح می دهند. معمولا اعداد درج شده در جدول استفاده به صورت تجربی به دست آمده اند و  در پروژه ها و شرایط آب و هوایی خاص نتایج، متفاوت است. اما به طور کلی نحوه صحیح استفاده ضد یخ بتن در ملات بر حسب درجه هوا و عیار سیمان تعیین می شود.

به عنوان مثال در دمای صفر تا ۵ درجه سانتیگراد با عیار سیمان ۴۰۰ نهایتا به یک درصد ضد یخ بتن نیاز است. همچنین در دمای منفی ۱۵ درجه سانتیگراد و عیار سیمان ۳۰۰ کیلوگرم حداقل ۵ درصد ضد یخ بتون نیاز است. به این ترتیب در دماهای کمتر از منفی ۱۵ درجه، هرگز امکان افزایش یا کاهش خودسرانه بتن ضد یخ وجود ندارد. از آنجایی که کیفیت ساخت یک بنا به صورت مستقیم با سلامت و جان انسان ها ارتباط دارد توجه به کیفیت مصالح مخصوصاً بتن از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل بتون ریزی تحت تدابیر شدید انجام می‌شود.

نتیجه گیری

ضد یخ بتن یک مصالح ساختمانی است که در فصل زمستان به منظور پیشگیری از یخ زدگی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از ضد یخ بتن قواعد و اصول خاص خود را دارد که باید کاملاً مطابق با همان قواعد صورت بگیرد. استفاده درست و بهینه از ضد یخ در بتن اهمیت بسیار ویژه ای دارد. به این ترتیب خودسرانه کم یا زیاد کردن این گزینه می تواند کیفیت بتن و در نتیجه استقامت کلی بنا را کم کند. عدم توجه به استانداردهای حاکم بر استفاده صحیح بتون ضد یخ تاثیر بسیار منفی بر کیفیت مقاومت بنا می گذارد. بنابراین لازم است که استفاده آن کاملاً تحت نظر کارشناسان وارد و با تجربه این حوزه صورت بگیرد.

پیشنهاد مطالعه : خرید چسب بتن ضد آب

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما