ضد یخ بتن

آشنایی با ضد یخ بتن

عملیات بتن ریزی در سرما یکی از چالش هایی است، که در صنعت ساخت و ساز و ساخت سازه های بتنی وجود دارد. بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد باید با استفاده از تمهیداتی از قبیل گرم نگه داشتن مصالح و آب بتن یا استفاده از ضد یخ بتن انجام شود، تا مشکلی پیش نیاید.

گرم کردن مصالح و آب موجود در بتن روش چندان مناسبی برای جلوگیری از یخ زدگی بتن نیست. این روش با توجه به زحمت زیاد، کارایی لازم و کافی را نخواهد داشت. اگر در هوای سرد مشغول بتن ریزی هستید، حتماً باید از ضدیخ بتن استفاده کنید، تا مشکلی پیش نیاید. اما چرا باید از ضدیخ بتن استفاده کنیم؟.

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی این افزودنی بتن و دلایل استفاده از آن بپردازیم، تا شما را با ضد یخ بتن آشنا کنیم.

آشنایی با ضد یخ بتن

یکی از افزودنی های شیمیایی بتن، ضدیخ بتن است،که از نیتریت سدیم و کلسیم ساخته می شود. این افزودنی با هدف پایین آوردن و کاهش نقطه انجماد فاز مایع ،به آب موجود در بتن اضافه می شود.  استفاده از ضدیخ بتن هنگام بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد بسیار ضروری و سودمند است.

مطالب بیشتر : چسب بتن ضد آب

ضدیخ بتن، از بتن در دماهای پایین و زیر صفر در برابر یخ زدگی محافظت می کند. این افزودنی باعث افزایش دمای بتن، تسریع  روند هیدراسیون، ایجاد مقاومت زودهنگام و گیرایی بیشتر در بتن می شود.

بیشتر استفاده از ضدیخ بتن در مناطق سرد و یخبندان، در زمستان و زمان هایی که افت سریع دمای محیط پیش بینی می شود، می باشد.

در شرایط آب و هوایی سرد به خصوص در زمستان سرعت گیرش بتن کاهش می یابد و خطر یخ زدگی افزلیش می یابد. افزودن مقداری مناسب از ضدیخ بتن، با افزایش غلظت یون کلسیم کمک می کنند تا بتن در زمان مناسب به گیرش و سختی مطلوب برسد.

از ویژگی های دیگر ضد یخ بتن می توان به خاصیت روان کنندگی آن اشاره نمود. ضدیخ بتن باعث روانی بتن می شود و حجم آب مصرفی را کاهش می دهد. همین ویژگی، از یخ زدگی بتن جلوگیری می کند. علاوه بر این کاهش مقدار آب مصرفی در بتن باعث افزایش مقاومت و استحکام می شود.

ضدیخ بتن مایعی به رنگ کهربایی است، که فاقد کلر و هرگونه مواد آتش زا و خطرناک است. ممکن است، ضدیخ بتن را به دلیل ترسیع کردن فرآیند هیدراسیون با عنوان شتاب دهنده هیدراسیون یا شتاب دهنده نیز معرفی کنند.

ضدیخ بتن در دو نوع ضدیخ مایع و ضدیخ پودری تولید می شود. استفاده از ضد یخ پودری برای بتن های مسلح توصیه نمی شود زیرا در ساختار آن ها یون های کلراید وجود دارد. این نوع از ضدیخ بتن برای استفاده در بتن های غیر مسلح و بتن های از پیش ساخته مناسب است.

چرا باید از ضد یخ بتن استفاده کنیم؟

اگر بتن ریزی در سرما بدون استفاده از ضدیخ بتن انجام شود، در ادامه با مشکلاتی متعددی مواجه خواهیم شد.

عدم استفاده از ضدیخ بتن عملیات بتن ریزی را دچار مشکل می کند. مشکلاتی از قبیل یخ زدگی بتن در نتیجه ی یخ زدن آب موجود در بتن و انجام نشدن هیدراسیون ایجاد می شوند.

قرار گرفتن بتن در سرما باعث کاهش مقامت در حدود 20 تا 40 درصد کاهش می دهد. عدم استفاده از ضد یخ بتن، فرآیند بتن ریزی و کسب مقاومت را مختل می کند و در نهایت بتن دوام و استحکام کافی را نخواهد داشت. بتن برای چیزی که برای آن طراحی شده مناسب نخواهد بود و با گذشت زمان ترک می خورد یا ورقه ورقه می شود. در این شرایط معمولاً لایه رویی و گوشه بتن یخ می زند که ممکن است ترک بخورد یا متلاشی شود.

چگونه از ضد یخ بتن استفاده کنیم؟

پس از آشنایی با ضدیخ بتن و دلایل استفاده از آن باید بدانیم که چگونه باید از آن استفاده کنیم.

اگر تاکنون از ضدیخ بتن استفاده نکرده اید، باید بدانید که استفاده از این محصول بسیار آسان است. میزان مصرف ضدیخ بتن با توجه به تغییرات دما متفاوت خواهد بود، که این میزان توسط شرکت تولیدکننده به اطلاع مصرف کننده ها می‌رسد.

توجه داشته باشید که استفاده از ضد یخ بتن به تنهایی برای جلوگیری از یخ زدگی بتن کافی نیست و باید به عوامل دیگر نیز توجه کنید.

حداقل دمای محیط برای  بتن ریزی باید ۵+ سانتی گراد باشد، اگر دمای محیط کمتر از این حد بود از بتن ریزی خودداری نمایید. بلافاصله پس از اتمام بتن ریزی نیز روی سطح بتنی را با لحاف پشم شیشه و یا هر عایق کننده دیگری بپوشانید،تا از اتلاف دمای بتن جلوگیری شود..

استفاده بیش از حد از ضدیخ بتن نیز می تواند در بتن گیرش آنی ایجاد کند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما