فرق ضد یخ بتن با ماشین

فرق ضد یخ بتن با ماشین

فرق ضد یخ بتن با ماشین: ضد یخ بتن یکی از بزرگترین چالش های بتن ریزی در هوای سرد را مرتفع می سازد. به عبارت دیگر بتن ریزی در هوای سرد به علت یخ زدن همیشه با چالش های زیادی مواجه بوده است. به طوری که بسیاری از فعالان این حوزه ترجیح می‌دهند در فصل سرما دست از کار بکشند.

اما خوشبختانه با وجود ضد یخ بتن امروزه این مشکل تا حدود زیادی مرتفع شده است. لازم به ذکر است که ضد یخ بتن با ضد یخ ماشین تفاوت دارد و هرگز نمی‌توان این دو را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. تفاوت ضد یخ بتن و ضد یخ ماشین شامل قیمت، نحوه عملکرد و ترکیبات شیمیایی آنها است. در ادامه مطالب در رابطه با تفاوت ماشین ضد یخ بتن و ماشین توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

ضد یخ بتن چیست؟

بتن ریزی در هوای سرد با مشکلات متعددی روبرو است که یکی از رایجترین آنها یخ زدگی بتن می‌باشد که در آن آب موجود در بتن یخ می زند و در نتیجه انجام عملیات هیدراسیون را با اخلال مواجه می‌کند. به طور کلی دمای پایین تاثیر منفی بر فرایند هیدراسیون دارد.

همین عامل باعث می شود که مقاومت بتن و در نتیجه پروژه بتن ریزی در فصل سرما با مشکلات متعددی به همراه باشد. به این ترتیب فعالان حوزه صنعت ساخت و ساز به دلیل پیشگیری از کاهش و استحکام بتن و بنا عملیات ساخت و ساز را متوقف می کنند. اما در حال حاضر با عرضه ضد یخ بتن به بازار مشکلات فوق تا حد زیادی مرتفع شده‌اند.‌

ضد یخ بتن از مواد شیمیایی تولید می شود و منجر به پایین آمدن نقطه انجماد فاز مایع به آب اختلاط بتن می گردد. معمولا” ضد یخ ها از دمای صفر تا منفی ۳۰ درجه کاربرد دارند.

مزیت استفاده از ضد یخ بتن فقط در مورد ذکر شده خلاصه نمی شود. بلکه ضد یخ بتن اصول فنی ساده و بسیار سودمندی است که موجب می شود در زمان و انرژی نیز ۲۰ و ۵۰ درصد صرفه جویی به عمل آید. عملکرد ضد یخ بتن به نحوی است که منجر به کاهش نقطه انجماد آب موجود در بتن می شود و در نتیجه دمای داخل بتن را نیز افزایش می دهد.

تفاوت ضد یخ بتن با ضد یخ ماشین

معمولاً هنگامی که واژه ضد یخ Antifreeze به میان می آید تصور همه ما این است که مانع یخ زدن آب می شود. در صورتی ضد یخ ها در اشکال مختلف عملکرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال ضد یخ ماشین و بتن دو ترکیب شیمایی متفاوت از یکدیگر هستند.

تفاوت ضد یخ بتن با ضد یخ ماشین1

شاید بسیاری از ما تصور کنیم که استفاده از این دو به جایی هم بلا مانع باشد. در صورتی که واقعیت اصلا چنین نیست. به طور کلی مهمترین تفاوت های بین ضد یخ بتن و ضد یخ ماشین شامل موارد زیر است.

  • تفاوت در عملکرد

عملکرد ضد یخ بتن به نحوی است که موجب مصرف کردن آب در واکنش بتن می‌ شود. به عبارت دیگر ضد یخ بتن هیچ نقشی در جلوگیری از یخ زدن آب ندارد. بلکه منجر به وقوع فرآیندهای شیمیایی در بتن شده و در پی آب بتن مصرف و دمای آن افزایش پیدا می ‌کند. به این ترتیب تا دمای ۳۰- درجه استقامت بتن را در برابر سرما بالا می‌برد و از یخ زدگی بتن جلوگیری می کند.

صورتی که ضد یخ خودرو عملکرد متفاوتی دارد. ضد یخ خودرو از یخ زدن آب درون رادیاتور پیشگیری می‌کند. در واقع آب رادیاتور در خنک کردن سیستم سیلندر و موتور کارایی دارد و اگر یخ بزند موتور و دیگر قطعات مهم خودرو در معرض آسیب قرار می گیرند.

  • قیمت

دیگر تفاوت مهم بین ضد یخ بتن و ضد یخ خودرو قیمت آنها است. به طور کلی قیمت ضد یخ بتن نسبت به ضد یخ خودرو کمتر است. به نحوی که قیمت یک لیتر ضد یخ خودرو معادل قیمت ۲۵ لیتر ضد یخ بتن است. البته ناگفته نماند که هر دو مورد قیمت بر اساس کیفیت و نوع ترکیبات شیمیایی متفاوت می باشد.

  • ترکیبات شیمیایی

دیگر تفاوت مهمی که می توان بین ضد یخ بتن و ماشین ذکر کرد، ترکیبات شیمیایی آنها است. معمولاً موادی که برای تهیه این دو گزینه به کار گرفته می‌شود با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند.

نتیجه گیری

فرق ضد یخ بتن با ماشین شامل موارد متعدد است و هرگز نباید تصور کرد که دو گزینه فوق یکی هستند. هرچند که ضد یخ بتن و ماشین هر دو به منظور پیشگیری از یخ زدگی در فصل سرما به کار می روند اما از جنبه های مختلفی نظیر عملکرد، قیمت و ترکیبات شیمیایی با یکدیگر متفاوت هستند.

بتن ضد یخ یک پودر یا محلول شیمیایی است که به منظور مصرف کردن آب بتن و افزایش دمای آن برای پیشگیری از یخ زدن بتن در فصل سرما استفاده می شود. اما ضد یخ خودرو از یخ زدن آب درون رادیاتور جلوگیری می کند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما