چسب پلی اورتان چیست؟

چسب های مختلفی در بازار موجود است که خواص متفاوتی دارند و برای چسباندن قطعات استفاده می شوند. یکی از این چسب ها چسب پلی اورتان یا پی یو (PU) است. این چسب ها برای ساخت محصولاتی که استحکام و انعطاف در آن ها مهم ایت مورد استفاده قرار می گیرند. برای بررسی چسب پلی اورتان همراه دیجی چسب باشید.

آشنایی با چسب های پلی اورتان

این چسب ها که به عنوان چسب های پی یو (PU) نیز شناخته می شوند، چسب هایی هستند که برای سازه هایی با استحکام بالاتر استفاده می شوند.

این نوع چسب می تواند هم به عنوان چسب های غیر الاستیک و هم به عنوان چسب های الاستیک دائمی استفاده شود.

چسب پلی اورتان بر پایه پلیمرها است و اغلب حاوی اجزای دیگری مانند مواد افزودنی مختلف می باشد.
چسب های پی یو اغلب به عنوان چسب های دو جزئی استفاده می شوند. اما به صورت تک جزئی نیز موجود است. هر دو نوع بر اساس واکنش شیمیایی مواد مختلف هستند. این واکنش اغلب شامل کاتالیزورهایی مانند نور، گرما یا رطوبت است.

چسب پی یو خمیر مانند است و پس از خشک شدن، ضد آب است و می توان آن را رنگ کرد یا سمباده زد. این چسب ناهمواری های کوچک در قطعه کار را نیز جبران می کند. این ویژگی‌ها و ویژگی‌های مختلف دیگر، آن را به یک گزینه بی‌نظیر برای انواع اتصالات تبدیل می‌ کند.

چسب های پلی اورتان چه کاربردهایی دارند؟

چسب های پلی اورتان برای مواد و کاربردهای مختلف مناسب هستند. خرید چسب های پلی اورتان براس استفاده در سازه‌های با استحکام بالاتر صورت می گیرد.، نوعی که می‌تواند برای کاربردهایی که به استحکام و انعطاف‌پذیری نیاز دارند استفاده شود.
چسب پلی اورتان به دلیل تطبیق پذیری آن بسیار محبوب شده است، زیرا می توان آن را با مواد بسیار مختلف از جمله مواد متخلخل و غیر متخلخل استفاده کرد.
این چسب ها را می توان نه تنها برای چسباندن فلزات و به عنوان محکم ترین چسب چوب، بلکه برای گچ، چوب پنبه، پلاستیک و سایر مواد استفاده کرد. چسب های پی یو مخصوصاً برای اتصال ترکیبی، یعنی اتصال بین مواد مختلف، مناسب هستند.
اگر می خواهید به کف خانه پارکت بچسبانید، چسب پلی اورتان می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
چسب های پی یو را می توان برای چسباندن سنگ طبیعی بدون ایجاد تغییر رنگ استفاده کرد.

مزایا و معایب چسب پلی اورتان

با وجود اینکه چسب های پلی اورتان اغلب کمی گران‌ تر هستند، اما با خواص مطلوب خود این نقص جزئی را جبران می‌ کنند. بنابراین، آن ها را می توان برای طیف گسترده ای از مواد اعمال کرد. خاصیت چسبندگی آن ها عالی است و سطوح را به خوبی به یکدیگر می‌چسبند. استفاده از آن ها نیز بسیار ساده است زیرا کارتریج های دوقلو هم اکنون در دسترس هستند که باعث صرفه جویی در مخلوط کردن می شود.
چسب پلی اورتان معایبی هم دارد، مثلاً این چسب در مقایسه با چسب های دیگر قیمت نسبتاً گران تری دارد و اگر زمان زیادی از دست برود چسبندگی خوب خود را از دست می دهد. بنابراین باید سریع تر کار کنید. این موضوع باعث می شود که چسب پی یو برای صنعتگران با تجربه مناسب تر باشد. با این حال، بسیاری از مزایای آن بیشتر از معایب آن است. به عنوان مثال، چسب پی یو با کیفیت بالا بدون حلال است و در صورت استفاده صحیح، اثر چسبندگی آن بسیار زیاد است.
بنابراین اگر می‌خواهید به اتصالات با استحکام بالا برسید، چسب‌ های پی یو توصیه می‌ شوند، اما بسیار گران هستند. همچنین باید همیشه به ایمنی خود توجه کنید.

جهت مطالعه بیشتر و آگاهی در باره چسب های uv به صفحه آشنایی با چسب یووی (UV) مراجعه کنید.

ویژگی ها

  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و محیطی
  • استحکام ساختاری بالا
  • مقاوم در برابر ضربه و مقاومت برشی بالا
  • استحکام برشی بالا
  • خواص خوب برای چسباندن قطعات بزرگ
  • امکان پردازش ساده و تمیز
  • مناسب برای بسیاری از سطوح مختلف در داخل و خارج از منزل

دستورالعمل های ایمنی برای استفاده از چسب پی یو

هنگام کار با چسب پی یو، همیشه باید به ایمنی توجه کنید. همیشه از عینک ایمنی، ماسک و دستکش یکبار مصرف برای محافظت از پوست خود و همچنین چشم ها و غشاهای مخاطی خود در برابر تماس با چسب استفاده کنید. باید اتاقی را که در آن کار می کنید نیز به خوبی تهویه کنید.

قبل از شروع کار نیز باید برگه اطلاعات ایمنی را به دقت مطالعه کنید.

اگر چسب پلی اورتان با پوست شما تماس پیدا کرد، بلافاصله باقیمانده چسب را با صابون و آب گرم کاملاً پاک کنید. اگر چسب هنوز مرطوب است، می توانید آن را نیز با یک پارچه جدا کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما