کاربرد انواع چسب مختلف

چسب به هر ماده ای اطلاق می شود که بین سطوح، بین دو یا چند ماده یا شی اعمال می شود و می تواند برای نگه داشتن و چسباندن اجسام به یکدیگر استفاده شود. دوام اتصال ایجاد شده بین لایه ها توسط چسب تا حد زیادی به ویژگی های چسب خاص وچسبندگی آن بستگی دارد. در بازار انواع زیادی از این چسب ها وجود دارد که در ادامه به بررسی کاربرد انواع چسب های مختلف می پردازیم. جهت خرید چسب می توانید به لینک صفحه مراجعه فرمایید.

کاربرد انواع چسب های مختلف

چسب ها به طور گسترده در سراسر صنعت برای اهداف پیوند دائمی، نیمه دائمی و موقت در انواع کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شوند.

هر یک از چسب ها خواص و مزایای متفاوتی را ارائه می‌ دهند. اما مناسب بودن یک ویژگی یا ویژگی خاص چسب مربوطه به کاربرد مورد نظر بستگی دارد.

در این مقاله بر روی چسب ها تمرکز کرده ایم و طبقه بندی ها و دسته بندی های مختلف موجود را بررسی می کنیم و ویژگی ها، مزایا و معایب مربوط به آنها را توضیح می دهیم. علاوه بر این، برخی از انواع رایج به کار رفته و ملاحظات انتخاب برای انتخاب یک چسب برای یک برنامه کاربردی را تشریح می کنیم.

انواع رایج چسب ها

برخی از رایج ترین انواع چسب های مورد استفاده  عبارتند از:

چسب های پلیمری

چسب پلیمری یک ماده اتصال دهنده مصنوعی است که از پلیمرها ساخته می شود و نسبت به سایر اشکال چسب قوی تر، انعطاف پذیرتر و مقاومت ضربه ای بیشتری دارد. این محصولات  در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، هوافضا، هوانوردی، ساخت‌وساز، الکترونیک و برق استفاده می‌شوند. چسب های پلیمری بسته به ساختار مولکولی به طور کلی به عنوان ترموپلاستیک یا ترموست طبقه بندی می شوند.

 چسب‌های بی‌هوازی

این نوع چسب، چسب‌هایی با پایه اکریلیک هستند که در غیاب هوا خشک می‌شوند

چسب بی هوازی  معمولاً ویسکوزیته پایینی دارد و به صورت محلول‌های مایع و خمیری موجود است و برای محکم کردن، آب‌بندی و نگه‌داشتن قطعات ساختاری مناسب است.

هیچ حلالی  در ترکیب چسب های بی هوازی استفاده نشده است. آنها معمولاً در ماشین آلات بزرگ و سایر تجهیزات سنگین به بهترین وجه برای اتصال فلز به یکدیگر عمل می کنند.

چسب‌های سیانوآکریلات

این نوع چسب‌ که به آنها چسب فوری یا چسب 123‪‪ نیز گفته می‌شود، چسب‌هایی هستند که در حضور رطوبت و اشعه ماورای بنفش خشک می شوند.

انواع چسب سیانواکریلات در فرمولاسیون های متنوعی از ویسکوزیته کم تا زیاد موجود است و برای بسترهای متخلخل و غیر متخلخل مناسب است. به دلیل مقاومت برشی پایین برای کاربردهای سازه ای مناسب نیست

سیانواکریلات به سرعت خشک می شود و می توان آن را روی اکثر سطوح استفاده کرد.

چسب های اپوکسی

اپوکسی ها معمولاً به صورت تک جزئی و دو جزئی در دسترس هستند. این نوع چسب ها استحکام برشی بالایی دارند (حتی در شرایط دمایی و محیطی سخت) و برای پرکردن شکاف و چسباندن مواد غیر مشابه مناسب هستند.

چسب اپوکسی یک ژل شفاف است که  می توان از آن برای چسباندن دو یا چند سطح استفاده کرد. برای کاربردهایی مانند چسباندن شیشه به شیشه یا فلز مفید انواع چسب اپوکسی استفاده می شود. چسب اپوکسی ضد آب است، بنابراین می توان از آن برای آب بندی اقلام در برابر نفوذ آب نیز استفاده کرد.

انواع چسب

چسب داغ

این چسب نوعی چسب ذوب داغ است که معمولاً از ترکیبات ترموپلاستیک به دست می آید. این نوع چسب سطح بالایی از چسبندگی را نشان می دهد و برای استفاده در بسترهای متخلخل و غیر متخلخل مناسب است. به طور کلی، چسب حرارتی با سرد شدن جامد می شود، اما برخی از انواع آن را می توان با وجود رطوبت یا اشعه ماوراء بنفش نیز خشک می شوند.

چسب های ذوب داغ حرارت داده می شوند تا ذوب شوند و سپس سرد می شوند تا مواد جامد و چسبانده شوند. آنها همچنین به عنوان پلی آمید شناخته می شوند و برای پروژه های نجاری، بسته بندی، و کاربردهای تجاری بهترین کارایی را دارند.

انواع چسب های داغ برای پروژه‌های هنری و مواردی که نیاز به تعمیر دارند یا کمی سخت می‌گیرند، محبوب هستند. آنها ناحیه ای را با چسب نازک و حرارت دیده می پوشانند که در عرض چند ثانیه خشک می شود و برای چسباندن روی اجسام سه بعدی مانند گل ها، دکمه ها یا مهره ها عالی است.

این چسب ها معمولاً به صورت میله های استوانه ای جامد با قطرهای مختلف به فروش می رسد که برای استفاده از آن ها تفنگ چسب داغ طراحی شده است.

انواع چسب

چسب سفید

رایج ترین و همه کاره ترین چسب، چسب سفید است. این یک نوع چسب مبتنی بر نشاسته است که عمدتاً از آب تشکیل شده است و برای پروژه های کاغذی یا کارتی مناسب است.

چسب سفید یک چسب رایج پلی وینیل استات (PVA) است که به طور سنتی برای اهداف هنری و صنایع دستی استفاده می شود. این نوع چسب در هنگام انجماد نیاز به تماس و فشار دارد و برای پارچه، مقوا، کاغذ، چوب و سایر بسترهای متخلخل مناسب است.

چسب چوب

این چسب شفاف کهربایی رنگ است که مخصوص چسباندن چوب به هم ساخته شده است. چسب چوب یکی از قوی ترین انواع چسب است و اقلام را حتی در مواجهه با آب و هوای شدید یا رطوبت محکم نگه می دارد. خشک شدن انواع چسب چوب بیشتر از چسب سفید طول می کشد.

چسب کازئین

این نوع چسب از پروتئین شیر تهیه می شود. کازئین بسیار قوی است، در برابر آب مقاوم است و از زمان قدیم برای ساخت آلات موسیقی، بطری، مبلمان و حتی هواپیما استفاده می شده است!

چسب یووی

اوایل دهه 1960 بود که چسب یووی برای اولین بار وارد بازار شد. از آن زمان،  به سرعت رشد کرد و اکنون استفاده از آن در زمینه های الکترونیک، خودرو و پزشکی ضروری است.

پیشنهاد مطالعه : چسب کاشی و پودر بند کشی ضد اسید

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما